سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۸۶
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست:در این اوضاع نابسامان اقتصادی که صرافی‌ها با چراغ‌های خاموش وکرکره‌های تا نیمه پایین، کاسبان عبوس در مغازه‌های با چسب‌های یکسان «خرید و فروش ارز نداریم» در زیر زمین شهر تهران هم زنان و کودکانی با کیسه‌های سنگینی که به دوش می‌گیرند از این واگن به واگن دیگر میدوند تا لقمه نانی نصیبشان شود، با دیدن این منظره سوالی در پس ذهن همگان پیش می آید: ساماندهی دست فروشان مترو با کیست؟

«علی رستمیان»عضو فراکسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره ضعف مدیریتی سازمان بهزیستی و وزارت کار به خبرنگار حوزه اجتماعی دیباچه گفت:این روزها کودکان کار و بچه‌های طلاق بدون متولی ماندند،علی رغم اینکه قانون به اندازه کافی وجود دارد،پس ما خلاء قانونی نداریم،در اصل خلاء اراده و مدیریتی داریم که تا این قضیه حل نشود هیچ قانونی به درد کودکان نمی‌خورد. قانون که معجزه نمی‌کند، مجری می‌خواهد که نداریم.

رستمیان افزود: ساماندهی کودکان کار با کیست! قطعا ساماندهی کودکان خیابان و کار بعهده وزارت کار است، در بحث دستفروشان نیز شهرداری موظف است آنان را ساماندهی کند.

هدر رفتن بودجه بهزیستی به دست مسئولان آن

نماینده مجلس از بی تدبیری سازمان بهزیستی گله کرد،در ادامه گفت: بیشتر زنان دستفروش در مترو بدسرپرست و بی سرپرست هستند، در واقع زنان کار محسوب می‌شوند، که در مقابل هم این زنان مجبوراند برای معیشت و گذراندن زندگی روزمره خود در مترو دست فروشی، تکدی گری و تن به کارهای دیگر بدهند.

وی افزود: سازمان بهزیستی پیشتر اعلام کرده بود برنامه مشخصی برای اشتغال زنان بی سرپرست دارد و برای آن هم میلیاردها تومان با اعتبار 4 درصدی از مجلس گرفته بود که تقریبا قرض الحسنه محسوب شده بود؛ بنده 3تا استان را بررسی کردم و متوجه شدم بهزیستی بالای 70 درصد منابع و پول را هدر داده است، در واقع نه زنان را توانمند کرده و نه اشتغالی صورت گرفته است. در صورتی که این زنان قبلا فقط بیکار بودند و حالا هم بدهکار شده‌اند و هم بیکارند، در آینده نه چندان دور با این وضعیت اقتصادی از پس پرداخت قسط‌های وام هم برنمیایند و در آخر طعم زندان هم خواهند چشید.

کالاهای تولید داخلی در کف بازار مترو

عضو فراکسیون اجتماعی درباره وجود کالای تولید داخلی در بین دست فروشان مترو گفت: بیشتر این کالاها از بازار بزرگ خریداری می‌شود و جزء کالای قاچاق نیست،خیلی از دست فروشان مترو مجوز و فاکتور خرید کالا دارند،دستفروشی در مترو در واقع تکدیگری شرافتمندانه است، توجه کنید بعضی‌ها لیف حمام سنتی و کبریت میفروشند که کالای تولید داخلی است. ما نیازمند یک مدیر متعهد و کارآمد هستیم تا وضع از این بدتر نشود.

پاک کردن صورت مساله با دستگیری دست فروشان مترو

نماینده مردم سلسله و دلفان درمجلس شورای اسلامی گفت: با این اوضاع اقتصادی و بالارفتن لحظه به لحظه قیمت دلار بحث دستگیری و جلوگیری از کار دستفروشان مترو در اولویت نباید باشد، برای ساماندهی، نگهداری و توانمند‌سازی این افراد برنامه ای وجود ندارند، از در بیرونشان کنید از پنجره به داخل می‌آیند، مشکل این نیست که با زور و بخشنامه حل کرد ما باید مدلی برای بکارگیری آنان در جامعه ترتیب دهیم.

وی افزود: معیشت دستفروشان مترو را باید ساماندهی کنیم، البته بهزیستی از دولت بودجه گرفته است تا افراد تحت پوشش خود را سروسامان دهد ولی بودجه را هدر داده است و افراد تحت پوشش خود را بدهکار دولت کرده است. اگر بهزیستی در این مدت آمار اشتغال‌زایی در شهرهای مختلف ایران را داده کذب است، بیش از 70 درصد بودجه به افراد تحت پوشش وام تعلق گرفته است که در مقابل نه زنی توانمند شده نه شغلی ایجاد شده است. کمیته امداد در اشتغال مددجو‌‌ها موفق‌تر است.

رستمیان گفت: مجلس هفت هزار میلیارد تومان بودجه را به خود اختصاص داه است، تا به افرادی که درانتظار تحت پوشش قرار گرفتن هستند برسد، با این وجود تعداد افراد معلولی که در صف‌های انتظار هستند بسیار بوده، در حال حاضر بهزیستی نباید هیچ بهانه‌ای بیاورد.

عضو فراکسیون اجتماعی گفت: آقای روحانی اگر بخواهد لایحه حمایت از کودکان را به سرانجام برساند و شرایط بهتر شود باید یک فکری به حال مدیریت وزارت خانه‌ها و سازمان بهزیستی بکند، شما فکر می‌کنید لایحه تا حالا نبوده است! حال با وجود لایحه معجزه خواهد شد! وقتی ضعف مدیریتی در وزارتخانه‌ها وجود دارد لایحه به تنهایی چه کار می‌تواند بکند؟ درسته قانون حمایت از کودکان کار تا مقداری دست افراد را باز می‌گذارد ولی هر ارگانی دارای شرح وظیفه ای است، که البته مجری ندارد. 50 یا 60 درصد این کودکان دست فروش مترو تحت پوشش بهزیستی هستند، وقتی این سازمان نمی‌تواند به این کودکان رسیدگی کند!

پایگاه خبری «دیباچه» آمادگی دارد تا بر اساس رسالت خبری خود و جهت رعایت عدالت،میزبان افراد یا سازمان هایی باشد که در این گزارش اسمشان آمده و حرفشان را منعکس کند. 


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار